Rachel moet er even inkomen hoor, zo aan de andere kant van de tafel. Volgens Anoeska is ze easy to like, energiek, creatief en vooral oprecht geïnteresseerd. Naast het aantrekken van nieuwe collega’s, staat Rachel klaar voor onze huidige collega’s. Want zoals ze zelf zegt: ‘recruitment is niet alleen gericht op het werven van nieuwe collega’s, maar ook op het betrokken houden van onze huidige collega’s’. Hier wil ze het verschil maken en ligt haar toegevoegde waarde. Zo heeft ze na haar HBO-studie Bedrijfskunde MER, bewust gekozen voor de universitaire premaster filosofie, gevolgd door de master Ethiek van Bedrijf en Organisatie. Juist omdat ze zich wilde verdiepen in het menselijke aspect binnen organisaties.
Rachel komt uit een betrokken en hecht gezin, waar ze trots op is. Tot mei ging ze door het leven als Miss Independent, maar inmiddels is ze happy in love. Door de pandemie merkt ze dat het leven momenteel back to basic is. Zo bestaat haar weekendbesteding tegenwoordig vaak uit een wandeling met haar vriend of een vriendin. Maar eigenlijk kan ze hier stiekem best van genieten.
De voornaamste taak van Rachel is het op de kaart zetten van GAC als werkgever. Dit betekent dat ze o.a. verantwoordelijk is voor het uitstralen van het Employer brand, het beheren van de werken bij website, de sociale mediakanalen en het werven & onboarden van nieuwe collega’s.
Het onboarden op afstand vormt een uitdaging in de huidige tijd. Na het zetten van de handtekening, is er vaak een tussenperiode tot de eerste werkdag. Het is belangrijk om een nieuwe collega vanaf het eerste contactmoment een warm welkom te bieden, te verbinden en mee te nemen in de werksfeer van GAC. Zo heeft Rachel een persoonlijke GAC kaart ontworpen, die een aantal dagen voor de eerste werkdag wordt verstuurd. Mogelijk hebben jullie deze al wel eens voorbij zien komen. Met dit soort kleine contactmomenten, probeert ze het verschil te maken. Daarnaast krijgt Rachel energie van het schrijven van blogs, het bedenken van creatieve concepten en het organiseren van events. Zo heeft ze laatst nog samen met haar collega Alex en de personeelsvereniging een gave online pub quiz georganiseerd en gepresenteerd voor onze medewerkers.
Het recruitment vakgebied kan steeds meer worden vergeleken met marketing. In dit marketingaspect kan Rachel zich goed vinden en hier kan ze haar creativiteit volledig in kwijt. Ze krijgt hierin veel vrijheid dit vormde een belangrijke reden voor haar om bij GAC te komen werken. Haar functie omvat veel meer dan alleen het werven en selecteren van nieuwe collega’s. Rachel kon zelfstandig bekijken waar de prioriteiten lagen, in nauw contact met haar manager Jennifer met wie ze een fijne klik heeft. Door corona ontstond de mogelijkheid om haar bevindingen en plannen versneld uit te werken. Een mooie basis is hierdoor inmiddels gelegd. Haar eerste twee weken bij GAC stonden in het teken van het kennismaken op kantoor. Helaas gingen we daarna met zijn allen in gedeeltelijke Lock down, wat ook betekende dat al onze collega’s vanuit huis werkten. Content ontwikkelen werd hierdoor even wat lastiger maar hierdoor liet Rachel zich zeker niet afremmen.
Recruitment á la 2020 heeft steeds meer betrekking op het werkgeluk van collega’s. Het selecteren van onze nieuwe collega’s vindt voornamelijk plaats op basis van kernwaarden en minder op basis van eerdere ervaringen. Rachel kijkt gericht naar de persoonlijkheid en de toegevoegde waarde van een kandidaat. Het is belangrijk dat je verder kijkt dan het spreekwoordelijke ‘schaap met de vijf poten’. De gesprekken die ze voert zijn ondanks dat ze momenteel vaak via Microsoft Teams plaatsvinden, persoonlijk en mensgericht. Centraal staan de ambities van de kandidaat in tegenstelling tot het afvinken van alle functie-eisen.
Zoals eerder gezegd wordt recruitment steeds meer marketing. Het is niet meer van deze tijd wanneer een recruiter hier niets mee doet. Het aanwezig zijn op sociale media, is een must. Juist in deze periode is het belangrijk om je te kunnen onderscheiden en online te laten zien waar je als werkgever echt voorstaat. Benieuwd hoe Rachel dit doet? Neem eens een kijkje op onze sociale mediakanalen.
Wanneer je wil gaan solliciteren, kijk dan met een creatieve blik naar vacatures. Kijk buiten je comfortzone, een ander soort richting kan perspectief bieden. Een voorbeeld hiervan zijn de horecamedewerkers die nu proberen bij te springen in de zorg. Een mooi initiatief!
Vooral voor afstudeerders kan Rachel zich voorstellen dat het momenteel lastig is. Een tip voor jullie kijk buiten je vakgebied, dit kan je waardevolle werkervaringen opleveren. Zorg ervoor dat je niet onderaan die stapel beland, maar probeer je creatief te onderscheiden. Kijk of er organisaties zijn die je op sociale media aanspreken en waarom? Breng je persoonlijke vaardigheden in kaart. Vergeet niet de totaalbalans op te maken, elke functie zal zaken bevatten die niet aan je verwachtingen zullen voldoen
Zakelijk gezien hoopt ze nog vele kandidaten aan GAC te mogen verbinden. Het Employer brand nog verder uit te bouwen. Vele blogs te schrijven en gave events te mogen organiseren.
Zoals eerder gezegd is Rachel trots op haar familie. Ze hoopt dat ze zelf op een dag mama mag heten en kan genieten van haar eigen gezin. Momenteel geniet ze nog even met volle tuigen van het tante zijn van haar pasgeboren neefje, op wie ze gek is.
Interesse in het werken bij GAC? Leuk! We zijn nog op zoek naar innovatieve consultants, ontwikkelaars en projectmanagers. Interesse? Rachel drinkt graag een virtueel kopje koffie en is benieuwd naar jouw ambities!
Je bericht is verzonden, en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.