Onze energieke Accountmanager Jorik is een geboren en getogen Tilburger (of wel kruikenzeiker). Pre-corona genoot hij met volle teugen van alle kroegen, restaurants en overig vertiér wat deze mooie stad te bieden heeft. Ook trok hij er regelmatig op uit om steden binnen en buiten Europa te ontdekken. Om voldoende stappen per dag te halen, maar stiekem ook voor die Summer body is Jorik zo nu en dan te vinden in de sportschool.
Vijf jaar geleden na het afronden van zijn opleiding commerciële economie, is hij aan de slag gegaan in een Accountmanagement rol bij een groothandel in duurzame energie. Inmiddels is hij vele targets verder en alweer 1,5 jaar dé branieschopper binnen het GAC Sales team.
Eigenlijk was Jorik niet echt op zoek naar een nieuwe uitdaging, al snakte hij wel naar een langere Sales Cycle en zou het ‘verkopen’ van complexere producten een verrijking zijn. Via een LinkedIn update van GAC werd hij getriggerd, de uitnodiging om geheel vrijblijvend een dagje mee te lopen sprak hem wel aan.
Veilig van achter zijn laptop screende hij nog even de ervaringsverhalen van onze collega’s en kwam tot de conclusie dat dit zomaar eens een schot in de roos zou kunnen zijn! Lekker laagdrempelig, een kopje koffie om ambities met elkaar te delen. En… zo geschiedde, toen hij voor de deur in Oirschot stond was hij wel excited. Het gesprek liep echter op rolletjes en dé spreekwoordelijke klik bleek aanwezig. Mooi! Nog even het Personality at Work assessment aftikken en op naar het tweede meer inhoudelijke gesprek. Jorik ervaarde het als prettig dat het sollicitatieproces zo snel, transparant en vooral persoonlijk verliep. Een informele cultuur die goed aansloot bij zijn eigen overtuigingen.
Elke week start Jorik met het inzichtelijk krijgen van zijn lopende trajecten. Dit voor zowel New Business als bestaande klanten. Welke verkoopkansen staan open, welke klanten behoeven extra aandacht, met welke leads kan hij aan de slag, welke offertes staan uit en ga zo maar door! Hij is altijd druk in de weer om (nieuwe) klanten te enthousiasmeren of zoals ze dat zo mooi zeggen te zaaien en oogsten.
Erg belangrijk om 24/7 een up to date overzicht te houden en kort op de bal te zitten. Daarnaast te checken hoe de vlag erbij hangt, de ontwikkelingen uit de markt proactief te delen, maar soms ook om gewoon even bij te kletsen. Tijdens de intakes op locatie, brengt hij de wensen en behoeften van de klant in kaart. Hierbij kun je denken aan; wat zijn de groeiambities, hoe zijn de bedrijfsprocessen ingericht en waar liggen de pijnpunten. Dit dient Jorik zo concreet mogelijk te maken en door te vertalen naar behoeften. Hiervoor is het belangrijk om een antwoord te verkrijgen op de vraag; hoe ga ik deze klant binnenhalen en voorzien in zijn of haar behoeften?
Wanneer dit proces achter de rug is, trekt hij een presales collega aan zijn of haar jasje. Samen kijken ze welke demonstratie en/of oplossing zou kunnen aansluiten bij de specifieke klantbehoeften. Een salestraject duurt gemiddeld drie maanden tot een halfjaar. Als accountmanager is Jorik echt de verbindende factor in de sales cycle, ofwel de spin in het web! Hij zoekt de verbinding op met de klanten, zijn presales collega’s, de operatie, maar bijvoorbeeld ook met onze finance afdeling.
IT-kennis is Nice to have maar zeker geen must, sales ervaring wel! Branchekennis van één van de sectoren productie, groothandel of zakelijke dienstverlening vormt een grote pré. Dit soort bedrijfsprocessen ga je per slot van rekening in de praktijk efficiënt(er) inrichten. Daarnaast is het belangrijk dat je in grote lijnen een strategie kunt uitzetten en weet hoe je een Sales cycle aanvliegt.
Jorik had geen moeite om de IT-kennis eigen te maken, je moet echter wel bereid zijn hierin te investeren. Een winnaarsmentaliteit en een flinke dosis doorzettingsvermogen komen hierbij zeker tot hun recht. Om snel up and running te zijn, is het belangrijk dat je de producten van A tot Z leert kennen. Hiervoor heeft Jorik trainingen gevolgd en heeft hij de eerste 2 maanden keihard (mee)gewerkt op de binnendienst. Een fijne manier om in de praktijk klantcasussen te leren kennen en ervaring op te doen. Via deze weg is hij er eigenlijk op een natuurlijke manier ingerold, van individueel een klein project oppakken, tot het beheren en opbouwen van zijn eigen klantportefeuille.
Hele goede vraag! Mogelijk een clichéantwoord, maar Jorik ervaart werkgeluk als hij een nieuwe klant heeft kunnen verbinden aan GAC. Vooral omdat hij dan kan gaan voor het opbouwen van een langdurige en duurzame relatie. Maar ook het sluiten van een nieuwe deal, geeft hem altijd een boost.
Maar mogelijk nog veel belangrijk de vrijheid én het vertrouwen wat hij van zijn werkgever en manager krijgt om zijn werkzaamheden naar eigen inzicht in te richten. Het zelf inrichten van zijn agenda en (strategische) aanpak om klanten binnen te halen, geeft hem ontzettend veel energie en flexibiliteit!
Een super uitdagende salesfunctie, maar vooral een stevige basis voor de rest van je carrière. Klinkt misschien als een open deur maar volgens Jorik biedt GAC écht perspectief. Binnen de gehele organisatie staat persoonlijke ontwikkeling centraal. Daarnaast zit je regelmatig aan tafel met directieleden van ambitieuze bedrijven en werk je met de nieuwste technologieën. Wat wil je nog meer?
Tot slot de vrijheid en flexibiliteit waar we het hierboven al even over hadden. Het gaat niet om de input, maar juist om de output. Hoe je het ‘fikst’ mag je zelf bepalen als je het maar regelt!
Voor Jorik was dat toch wel aan zijn collega’s en de directie bewijzen, wat hij waard is. Dit betekende met volle kracht gaan voor het behalen van zijn persoonlijke targets. Deze worden gebaseerd op het aantal users, klanten en projecten. Hierin liet hij zich absoluut niet afremmen door de huidige situatie.
Work hard, plak hard! Je hebt veel vrijheid en staat zelf aan het roer, maar je moet resultaten en vooruitgang laten zien. Daarnaast ging hij natuurlijk voor het behalen van het gezamenlijke team doel.
Zeker! Het is jammer dat corona het afgelopen jaar roet in het eten van vele leuke activiteiten gooiden. Jorik kijkt ook uit naar het moment dat de GAC dag weer plaats kan vinden, die heeft hij namelijk nog niet mogen meemaken. Maar de verhalen, klinken veelbelovend! Tijdens zo’n dag zullen toch hele andere gespreksonderwerpen de revue passeren, dan momenteel via Microsoft Teams. Maar… It is, what It is.
Je bericht is verzonden, en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.